Stap 1. Aanvraag account

Vult u onderstaande gegevens in, dan maakt u een account voor de website GGZ kwaliteitsstatuut. Als u een account maakt, kunt u een kwaliteitsstatuut opmaken en aanbieden. Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’, dat wil zeggen ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut te maken.

Belangrijke informatie

  • Aanbieder kwaliteitsstatuut: Voordat u zich hier registreert, adviseren wij u om binnen uw organisatie af te stemmen wie het kwaliteitsstatuut aanvraagt. In de vrijgevestigde praktijk (sectie II) is de aanvrager de regiebehandelaar; zijn er meerdere regiebehandelaren, dan vragen zij allen een eigen kwaliteitsstatuut aan. Bij de instelling (sectie III) is veelal de verantwoordelijke projectleider kwaliteitsstatuut de aanvrager van het kwaliteitsstatuut.

  • Vrijgevestigde of instelling: Sinds mei 2023 is de omschrijving van vrijgevestigde praktijk (sectie II) en instelling (sectie III): “Een zorgaanbieder wordt gezien als instelling (sectie III) wanneer de zorgaanbieder beschikt over een Wtza-vergunning én bij de zorgaanbieder meer dan tien zorgverleners zorg (zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet Langdurige zorg) (doen) verlenen. Andere zorgaanbieders worden gelijkgesteld met een vrijgevestigde praktijk.”

  • AGB-code: Een AGB-code bestaat uit 8 cijfers. De eerste twee vult u in het eerste veld in, de laatste 6 vult u in het tweede veld in. 
  • Persoonlijke of praktijk AGB-code: U vult uw onderneming AGB-code in om te registreren, ook wel uw praktijk- of instelling-AGB-code genoemd. Als uw kwaliteitsstatuut in sectie II valt, vult u daarna uw persoonlijke AGB-code in. Als uw kwaliteitsstatuut in sectie III valt en u heeft meerdere onderneming AGB-codes, dan vult u de AGB-code in waarmee u declareert.


-


Nadat uw account is aangemaakt, ontvangt u per e-mail een link, waarmee u uw account kunt activeren. Pas na activatie van uw account, kunt u uw registratie voltooien en het kwaliteitsstatuut invullen.